Neden İç Kontrol?
Kamu Yönetiminde özellikle 80'
li yıllardan bu yana yaşanan ve 21. yüzyılda da hızını daha da artıran
değişimler ve dönüşümler çerçevesinde, bürokrasiden uzak daha etkin yönetimlere
ihtiyaç duyulmuştur. Bu bağlamda yönetim
sorumluluğuna dayalı yerinden yönetim, kurumsal yönetişim, katılımcılık,
risk yönetimi, stratejik yönetim,
saydamlık ve hesap verebilirlik gibi ilkelere dayalı Yeni Kamu Yönetimi (YKY) anlayışına geçilmiştir. YKY anlayışının kamu yönetimine getirdiği uygulamalardan biri de iç
kontroldür. Bu amaçla, kamu mali yönetimi ve kontrol sistemini uluslararası
uygulamalara ve AB' ye uyumlu olarak yeniden yapılandırmak üzere, 5018
sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu hazırlanarak 2003 yılısonunda
çıkarılmış ve 2006 yılında yürürlüğe girmiştir. 5018 sayılı
Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile iç kontrol sisteminin kurulması kamu
idareleri için zorunlu hale getirilmiştir.
İç Kontrol Nedir?
İç Kontrolün Amacı Nedir?
• Kamu gelir, gider, varlık ve yükümlülüklerinin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde
yönetilmesini,
• Kamu idarelerinin kanunlara ve diğer düzenlemelere uygun olarak faaliyet göstermesini,
Her türlü mali karar ve işlemlerde usulsüz-lük ve yolsuzluğun önlenmesini,
• Karar oluşturmak ve izlemek için düzenli, zamanında ve güvenilir rapor ve bilgi
edinilmesini,
• Varlıkların kötüye kullanılması ve israfını önlemek ve kayıplara karşı korunmasını,
sağlamaktır.
İç Kontrolün Yasal Dayanakları Nelerdir?
İç kontrol sitemine ilişkin düzenlemeleri içeren yasal mevzuat şunlardır:
• 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu
• 5436 Sayılı Kanun
• 5628 Sayılı Kanun
• İç Kontrol ve Ön Mali Kontrole İlişkin Usul ve Esaslar
• Strateji Geliştirme Birimlerinin Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik
• İç Denetçilerin Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik
• Kamu İç Kontrol Standartları Tebliği
• Kamu İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Rehberi
İç Kontrol Sadece Mali İş ve İşlemleri mi Kapsar?
İç kontrol, sadece mali işlemleri kapsamamakta; idarenin stratejik amaçlarından, faaliyet ve
süreçlerine kadar, hedeflerine ulaşmasını ve kaynak kullanımını etkileyen her şey iç kontrolün
konusunu oluşturmaktadır.
İç Kontrol Ön Mali Kontrolden mi İbarettir?
İç kontrol ön mali kontrolden ibaret değildir. Ön mali kontrol sadece mali karar ve işlemler
üzerinde gerçekleştirilir. İç kontrol ise bir idarenin yürüttüğü faaliyet ve süreçleri de içerecek
şekilde, idarenin bütününü kapsayan bir sistemdir.
İç Kontrol Sisteminde Kimler Nelerden Sorumludur?
5018 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat iç kontrolle ilgili sorumlulukları aşağıdaki şekilde belirlemiştir:
• İç kontrolle ilgili gerekli talimatları verme, uygulamaları izleme ve gerekli tedbirleri alma
görevi üst yöneticiye,
• İç kontrolü oluşturma, uygulama ve üst yöneticiye hesap verme görevi harcama
birimlerine,
• İç kontrol çalışmalarını koordine etme, harcama birimlerine teknik destek ve danışmanlık
sağlama görevistrateji geliştirme birimlerine,
• Denetim ve raporlama görevi iç denetçilere verilmiştir.
İç kontrol asıl olarak yönetim sorumluluğunu esas almakla birlikte etkin bir iç kontrol sisteminin
kurulması ve işleyişinin sağlanması sürecinde idarenin bütün yönetim kademeleri ve personeli
görev almalıdır.
Kamu İç Kontrol Standartları Nedir? Ne İşe Yarar?
Maliye Bakanlığı tarafından 26/12/2007 tarihli ve 26738 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Kamu
İç Kontrol Standartları Tebliği ile kamu idarelerinde iç kontrol sisteminin oluşturulması,
uygulanması, izlenmesi ve geliştirilmesi amacıyla 5 bileşen altında 18 standart ve bu standartlar
için gerekli 79 genel şart belirlenmiştir.
Kamu İç Kontrol Standartları, idarelerin iç kontrol sistemlerinin oluşturulmasında, izlenmesinde ve
değerlendirilmesinde temel yönetim kurallarını gösterir. Tüm kamu idarelerinde tutarlı kapsamlı ve
standart bir kontrol sisteminin kurulmasını ve uygulanmasını amaçlar.
Kontrol Ortamı Standartları
Kontrol ortamı, iç kontrolün diğer unsurlarına temel teşkil eden genel bir çerçevedir. İdarenin
yöneticileri ve çalışanlarının iç kontrole olumlu bir bakış sağlaması, etik değerlere ve dürüst bir
yönetim anlayışına sahip olması esastır. Performans esaslı yönetim anlayışı çerçevesinde görev,
yetki ve sorumlulukların uzmanlığa önem verilerek bilgili ve yeterli kişilere verilmesi ve personelin
performansının değerlendirilmesi sağlanır. İdarenin organizasyon yapısı ile personelin görev,
yetki ve sorumlulukları açık bir şekilde belirlenir.
Kontrol Ortamı bileşeni;
• Etik Değerler ve Dürüstlük
• Misyon, Organizasyon Yapısı ve Görevler
• Personelin Yeterliliği ve Performansı
• Yetki devri olmak üzere 4 standart altında 26 genel şarttan oluşmaktadır.
Risk Değerlendirme Standartları
Risk değerlendirme, idarenin hedeflerinin gerçekleşmesini engelleyecek risklerin tanımlanması,
analiz edilmesi ve gerekli önlemlerin alınması sürecidir.
Risk değerlendirmesi, mevcut koşullarda meydana gelen değişiklikler dikkate alınarak
gerçekleştirilen ve süreklilik arz eden bir faaliyettir. İdare, stratejik planında ve performans
programında belirlenen amaç ve hedeflerine ulaşmak için iç ve dış nedenlerden kaynaklanan
riskleri değerlendirir.
Risk Değerlendirme bileşeni;
• Planlama ve Programlama
• Risklerin Belirlenmesi ve değerlendirilmesi olmak üzere 2 standart altında 9 genel şarttan
oluşmaktadır.
Kontrol Faaliyetleri Standartları
Kontrol faaliyetleri, idarenin hedeflerinin gerçekleştirilmesini sağlamak ve belirlenen riskleri
yönetmek amacıyla oluşturulan politika ve prosedürlerdir.
Önleyici, tespit edici ve düzeltici her türlü kontrol faaliyeti belirlenir ve uygulanır. Kontrol
faaliyetleri; tanımlanan ve değerlendirilen risklerin yönetilmesi amacıyla oluşturulan tüm prosedür,
uygulama, kararlardır. Her seviyede ve her faaliyet alanında bulunmalıdır.
Kontrol Faaliyetleri bileşeni;
• Kontrol Stratejileri ve Yöntemleri;
• Prosedürlerin Belirlenmesi ve Belgelendirilmesi,
• Hiyerarşik Kontroller,
• Görevler Ayrılığı,
• Faaliyetlerin Sürekliliği
• Bilgi Sistemleri Kontrolleri olmak üzere 6 standart altında 17 genel şarttan oluşmaktadır.
Bilgi ve İletişim Standartları
Bilgi ve iletişim, gerekli bilginin ihtiyaç duyan kişi, personel ve yöneticiye belirli bir formatta ve
ilgililerin iç kontrol ve diğer sorumluluklarını yerine getirmelerine imkan verecek bir zaman dilimi
içinde iletilmesini sağlayacak bilgi, iletişim ve kayıt sistemini kapsar.
İdarenin ihtiyaç duyacağı her türlü bilgi uygun bir şekilde kaydedilir, tasnif edilir ve ilgililerin iç
kontrol ile diğer sorumluluklarını yerine getirebilecekleri bir şekilde ve sürede iletilir.
Bilgi ve İletişim bileşeni;
• Bilgi ve İletişim
• Raporlama
• Kayıt ve Dosyalama Sistemi
• Hata, Usulsüzlük ve Yolsuzlukların Bildirilmesi olmak üzere 4 standart altında 20 genel
şarttan oluşmaktadır.
İzleme Standartları
İzleme, iç kontrol sisteminin kalitesini değerlendirmek üzere yürütülen tüm izleme faaliyetlerini
kapsar.
İç kontrol sistem ve faaliyetleri sürekli izlenir, gözden geçirilir ve değerlendirilir.
İzleme bileşeni;
• İç Kontrolün Değerlendirilmesi
• İç Denetim olmak üzere 2 standart altında 7 şarttan oluşmaktadır.